Der er over tid blevet færre elever i 9.kl på efterskolerne. Det er rigtig ærgerligt, for der er virkeligt gode argumenter for at vælge et år på efterskole i 9.kl, og de argumenter der findes imod, er også gældende for 10.kl. Det skyldes hovedsageligt fordomme og misforståelser. Der har været en fortælling om, at det er klogest at gøre 9.kl færdig på den skole man har været i siden 1.kl. Virkeligheden er dog en anden! Herunder dykker vi lidt ned i de fordomme og bekymringer der kan være omkring at tilvælge 9.kl på efterskole.
Fordom:
“9. klasse er for fagligt krævende – der er ikke tid til at nyde efterskolelivet.”
Fakta:
Der er i dag ikke forskel på kravene til en 9.kl elev og en 10.kl elev. Selvfølgelig har 9.kl afgangseksamen større betydning, men mængden er den samme, også ifht antallet af eksamener.
Desuden er der en lille finte, der er til fordel for 9.kl eleverne på efterskolen. De kan af gode grunde kun komme op i det pensum, de konkret har haft på efterskolen. Folkeskoleeleverne kan opleve, at dele af pensum også bliver hentet fra indholdet i 7. og 8. kl. Pensummets størrelse er den samme, men på efterskolen ligger det ikke så fjernt.
Vores elever oplever en god balance mellem det faglige og det sociale. Vi har bl.a. lærerstyret lektiehjælp alle dage og en struktureret hverdag, der giver plads til både alvor og leg.
Fordom:
“Mit barn er for umodent til efterskole i 9. klasse.”
Fakta:
Vi ser, at vores 9. kl.-elever udvikler stor selvstændighed og ansvarlighed i løbet af året. Mange forældre siger bagefter, at de er overraskede over, hvor meget deres barn voksede med opgaven. Måske er det ikke umodenheden der skal i fokus, men mere evnen til at kunne være væk fra far og mor. Måske også far og mors evne til at undvære guldklumpen 😉
Fordom / bekymring:
“Mit barn er ikke vant til fester med alkohol og jeg er bekymret for at festerne bliver for vilde.
Fakta:
Vi arrangerer jo ikke festerne, men vi blander os alligevel ret meget. Simpelthen fordi vi står med festens efterdønninger i vores efterskolehverdag. Derfor vil man under FAQ her hjemmesiden kunne se vores regelsæt omkring elevfesterne. Et regelsæt der skal sikre, at man som forældre trygt kan sende sit barn afsted, også et 9.kl barn.
Vi ser desuden en tendens, hvor alkohol er placeret på en anden måde i ungdomskulturen, og hvor det faktisk er acceptabelt at tage til fest uden at drikke alkohol.
Fordom:
“Det er nok det klogeste at vente”
Fakta:
Nej, det er det ikke! Er barnet klar, så slå til 🙂 Fortællingen om at det er klogest at vente til 10. kl. kommer fra den misforståelse, at eleverne får bedre karakterer og der er større fokus på afgangseksamen i folkeskolen, end i efterskolen. Det er en misforståelse der ikke er groet i efterskolernes have! Hvis man som forældre tænker, at man kan bruge 9.kl. i folkeskolen på at fokusere på det faglige, og så kan 10.kl. bruges på det sociale på efterskolen, så glemmer man at trivsel kommer før faglighed. Vi har stort folkus på det faglige og har nogle muligheder (bla. niveaudelt undervisning) som man ikke har i folkeskolen.





Fællesskaber opstår i mange sammenhænge og ofte følger en særlig kultur med, som rammesætter fællesskabet. Tænk blot på det fællesskab der er i en fodboldklub og hvordan fodboldkulturen gør at der er noget genkendeligt på tværs af klubberne. Det særlige ved Bråskovgård er at vores fællesskab er skabt af eleverne, og fordi vi har meget forskellige linjer og branchefag, så er der ikke en særlig kultur der dominerer fællesskabet. Eleverne skal finde sammen og genopfinde efterskolefællesskabet hos os hvert år. Rammen er defineret ved én specifik regel:
DU MÅ IKKE TAGE GLÆDEN FRA ANDRE!.
Der er en helt særlig dannelse i at være medskaber og medansvarlig for et fællesskab, hvor specifikke kulturer ikke får lov at indføre noget som helst, før det er blevet værdisat af fællesskabet. Det er lige her vores profil er defineret og bliver virkeliggjort.

Trivsel kommer før faglighed! Det er efterskolens force og en af de væsentlige grunde til at 9.kl. på efterskole er en super god ide.
Vi har niveaudelt undervisning, hvor eleverne fordeles ifht hvor meget de har brug for læreren for at lykkedes med faget og alle niveauer er rettet imod folkeskolens afgangsprøver. Det betyder at vi indimellem har blandet 9.kl. og 10.kl. når det fagligt giver mening. Vores elever fortæller at niveaudelingen giver en tryghed til at turde deltage aktivt i undervisningen. Det har selvfølgelig stor betydning for det faglige udbytte.

Vi har 2 uddannelsesvejledere som i samarbejde med elevernes kontaktlærere og faglærere hjælper både elever og forældre med at navigere i det store udbud af ungdomsuddannelser. Vi har et super stærkt team omkring hver enkelt elev, og vores indsats skal sikre tryghed og afklarethed hos de unge mennesker.
Hvor 9.kl elever i folkeskolen skal lave en projektopgave, skal de hos os lave den samme Obligatoriske Selvalgte Opgave (OSO) som 10.kl eleverne skal. Det skal de netop fordi omdrejningspunktet er en undersøgelse af et fremtidigt erhverv og den tilhørende uddannelsesvej. Arbejdsformen matcher projektopgaven, men vi har tilføjet en vinkel hvor uddannelsesvejledningen automatisk kommer i spil. Resultatet er at eleverne får redskaber og erfaringer, der bidrager til at blive afklaret ifht deres fremtidige uddannelsesvej.
Efterskoleelev
Efterskoleelev
Fagskoleelev (For elever der har afsluttet 9. klasse eller er fyldt 16 år.)
(herunder gymnasieforberedende undervisning)