Der er over tid blevet færre elever i 9.kl på efterskolerne. Det skyldes hovedsageligt fordomme og misforståelser. Der har været en fortælling om, at det er klogest at gøre 9.kl færdig på den skole man har været i siden 1.kl. Virkeligheden er dog en anden! Herunder dykker vi lidt ned i de fordomme og bekymringer der kan være omkring at tilvælge 9.kl på efterskole.
Fordom:
“9. klasse er for fagligt krævende – der er ikke tid til at nyde efterskolelivet.”
Fakta:
Der er i dag ikke forskel på kravene til en 9.kl elev og en 10.kl elev. Selvfølgelig har 9.kl afgangseksamen større betydning, men mængden er den samme, også ifht antallet af eksamener.
Desuden er der en lille finte, der er til fordel for 9.kl eleverne på efterskolen. De kan af gode grunde kun komme op i det pensum, de konkret har haft på efterskolen. Folkeskoleeleverne kan opleve, at dele af pensum også bliver hentet fra indholdet i 7. og 8. kl. Pensummets størrelse er den samme, men på efterskolen ligger det ikke så fjernt.
Vores elever oplever en god balance mellem det faglige og det sociale. Vi har bl.a. lærerstyret lektiehjælp alle dage og en struktureret hverdag, der giver plads til både alvor og leg.
Fordom:
“Mit barn er for umodent til efterskole i 9. klasse.”
Fakta:
Vi ser, at vores 9. kl.-elever udvikler stor selvstændighed og ansvarlighed i løbet af året. Mange forældre siger bagefter, at de er overraskede over, hvor meget deres barn voksede med opgaven. Måske er det ikke umodenheden der skal i fokus, men mere evnen til at kunne være væk fra far og mor. Måske også far og mors evne til at undvære guldklumpen 😉
Fordom / bekymring:
“Mit barn er ikke vant til fester med alkohol og jeg er bekymret for at festerne bliver for vilde.
Fakta:
Vi arrangerer jo ikke festerne, men vi blander os alligevel ret meget. Simpelthen fordi vi står med festens efterdønninger i vores efterskolehverdag. Derfor vil man under FAQ her hjemmesiden kunne se vores regelsæt omkring elevfesterne. Et regelsæt der skal sikre, at man som forældre trygt kan sende sit barn afsted, også et 9.kl barn.
Vi ser desuden en tendens, hvor alkohol er placeret på en anden måde i ungdomskulturen, og hvor det faktisk er acceptabelt at tage til fest uden at drikke alkohol.
Fordom:
“Det er nok det klogeste at vente”
Fakta:
Nej, det er det ikke! Er barnet klar, så slå til. Historisk set er godt 25% af vores elever 9.kl elever, men eleverne skelner ikke i hverdagen. Faktisk er de ikke bevidste om at deres værelseskammerat måske er en anden årgang end dem selv. Hos os bliver de ikke stemplet som “de små”.





Niveaudeling og små klasser – Lektiehjælp og eksamensforberedelse. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue.

Niveaudeling og små klasser – Lektiehjælp og eksamensforberedelse. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue.

Konkrete eksempler på samarbejder. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue.